Grüezi!! - Reisverslag uit Zürich (Kreis 11), Zwitserland van Jessica Vis - WaarBenJij.nu Grüezi!! - Reisverslag uit Zürich (Kreis 11), Zwitserland van Jessica Vis - WaarBenJij.nu

Grüezi!!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

17 Oktober 2014 | Zwitserland, Zürich (Kreis 11)

Was wel weer tijd voor een berichtje over mijn wel en wee in Zürich dacht ik zo! Inmiddels twee volle weken werken achter de rug en twee dagen vrij in het vooruitzicht! Das fijn! Waar zal ik eens beginnen... Werken is erg leuk! Leuke collega's die echt de tijd nemen om je dingen uit te leggen, me graag ondersteunen met de taal want dat is toch nog wel een dingetje en die vaak vragen hoe het gaat en of ik hulp nodig heb! Patiënten vinden het allemaal fantastisch dat ik uit Nederland kom maar denken dan ook meteen dat ik iedereen in Nederland ken... Vorige week had ik een patiënt met vrienden in Gouda of ik die kende... Wat denk je zelf vriend? Het Zwitsers-Duits begin ik steeds beter te begrijpen en het spreken van gewoon Duits gaat iedere dag een beetje beter maar jeetje wat is het vermoeiend! Alles is nieuw! De afdeling, het ziekenhuis, de supermarkt, het openbaar vervoer, collega's, buren noem het op en dat dan allemaal in een nog vreemde taal! Maar ik sla me er wel doorheen!
Vorig weekend waren Fransje en Linde hier, ik zou ze "mijn stad" laten zien! Zoals jullie wellicht weten laat mijn richtingsgevoel me regelmatig in de steek en waren de meiden sneller op de hoogte van de richtingen en waar we ons precies bevonden op dat moment dan ik! Maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken! Een paar heerlijke dagen gehad met terrasjes, raclette, iets met daar boven op een berg, veel te duur stappen, mijn eerste Zwitserse geregelde nummer, een shopsessie en een kater om het geheel mee af te sluiten! Ik heb me kostelijk vermaakt! Toen begon maandag een nieuwe werkweek met eigenlijk iedere dag eigen patiënten, opnames, ontslagen en overdrachten meegemaakt maar ook veel wonden verzorgd, drains verwijderd, bloed leren prikken en nog meer wonden verzorgd! De gemiddelde operatie hier resulteert in een flinke ritssluiting maar dan ben je wel de trotse eigenaar van een nieuwe knie of heup! Er worden ondanks dat het alleen maar orthopedie is heel veel verschillende operaties uitgevoerd wat dan onderverdeeld is in Obere Extremitäten, Untere Extremitäten en Wirbelsäulen Chirurgie. Dit betekent zoveel als de bovenkant van het lichaam, de onderkant van het lichaam en de rug. Dan zijn de Fuss en Hand Chirurgie trouwens nog apart. Voor elk discipline lopen er dus andere artsen rond waar je visite mee loopt als je patiënten hebt van verschillende disciplines, geen probleem maar daar moet je dus wel over nadenken! Het leuke is wel dat iedere patiënt anders is, als je twee mensen hebt die op dezelfde dag dezelfde operatie ondergaan is het hele verloop daarna totaal afhankelijk van de patiënt wat het wel lekker veelzijdig houd! Voor nu zijn nog veel dingen onduidelijk maar ik begin er langzaam steeds meer in te komen en alles goed te begrijpen maar het is gewoon heel lastig om in een totaal nieuw vakgebied in een andere taal in te werken! Dat vraagt tijd! Gelukkig heb ik nog wel even voor ik volledig los gelaten word en heb ik een prachtig inwerkschema gekregen van de afdeling! Probeer me daar een beetje aan te houden zodat het overzichtelijk blijft en hopelijk kan ik volgende week een soort voortgangsgesprek plannen! Voor nu gaat het allemaal goed en leer ik iedere dag nieuwe dingen! Maar zoals ik al schreef eerst twee dagen vrij in het vooruitzicht en daar ga ik van genieten! Vanavond een gezellige avond gehad met Nynke en Thessa, twee lieve gezellige meiden uit Nederland die net als ik (weliswaar eerder) de debiele stap hebben gezet om hier te gaan werken! Dat schept een band zullen we maar zeggen! Maar mijn weekend is dus goed begonnen!

Liebe Grüße aus Zürich!!

  • 18 Oktober 2014 - 01:05

    Fransje:

    Dag lieverd,

    Leuk verhaal hoor!
    Mag ik wel een rectificatie doorgeven? Dat Zwitserse nummer heb ik geregeld...
    Jij hebt uiteindelijk alleen je telefoon onder zijn neus geduwd.
    En als dank voegt ie me niet eens toe op Facebook :D

    Liebe kusssss

  • 18 Oktober 2014 - 10:22

    Mariëtte:

    Wat klinkt het allemaal leuk maar wat rete vermoeiend...pffff. Je zou al gesloopt zijn als het bijv het AMC zou zijn dus kan mij heel goed voorstellen dat je af en toe denkt 'waar ben ik aan begonnen'
    Raar dat jij die mensen uit Gouda niet kent?toch logisch.

  • 18 Oktober 2014 - 10:38

    Merel :

    Vissie!!

    Wat leuk! Klinkt vermoeiend door alle nieuwe indrukken en de taal maar wel heel vet! Durf te wedden dat je binnen no time gewend bent!

    Kus!

    PS. Als dit ik lees dan hoor ik jou dit vertellen haha. Zeker de: wat denk je zelf vriend?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 3040

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 September 2014 - 30 November -0001

Pflegefrau in Zürich!

Landen bezocht: